Hej alle kolonister i Vesterled
Havesæsonen lakker mod enden. Sidste kontortid i år er på onsdag. Og i den kommende weekend slutter perioden, hvor det er tilladt at overnatte i kolonihaverne. Bestyrelsen vil gerne invitere til
sæsonafslutning med “flagstrygning” søndag den 31. oktober kl. 10-11, hvor der vil være kaffe, rundstykker, kage mm. i Fælleshuset. Vi slutter med nedtagning af vores grønne flag klokken 11.
Afslutningen af havesæsonen betyder også, at der snart ikke længere tømmes affald. Skurene bliver herefter aflåst, og du skal tage dit affald med hjem.
Sidste fællesarbejde for denne sæson var lørdag
den 02. oktober. I alt har 108 haver i år fået 2 krydser for deltagelse i fællesarbejde eller andet arbejde for haveforeningen – det er mere end hvad der har været længe. Tak til alle jer, der har bidraget.
Tak
for en god sommerfest
Også tak for en god sensommer- og jubilæumsfest. Arrangementet gik rigtig godt, og der er kommet meget ros til festudvalget. Hoppeborg til børnene, velkomstdrinks og mad fra Pandekagebilen var gode elementer.
Der var kulturelle indslag med Cafe Kølbert, og god musik ved Anders og Kennert m.fl.
Bodil-Maries festtale indrammede på fineste måde det at anskaffe sig en kolonihave i Vesterled – og opleve det gode fællesskab
med andre haveejere. Vi har fået lov til at udsende hendes fine tale til jer alle, derfor er den medsendt dette Nyhedsbrev.
Bestyrelsen er i gang
Siden generalforsamlingen i juni måned har bestyrelsen afholdt fire
bestyrelsesmøder. Vi er kommet godt i gang med arbejdet og mødes igen på tirsdag. Udover at vi har fordelt forskellige ansvarsområder, har vi også lavet en fordeling af de opgaver, som blev vedtaget på generalforsamlingen.
Området ved fælleshuset
Gitte er blevet tovholder på generalforsamlingens beslutninger vedrørende ”forskønnelse af området ved fælleshuset”. Der har efterfølgende meldt
sig yderligere tre personer, som er interesseret i at indgå i et ”forskønnelses-udvalg”. Andre interesserede kan sende en mail til hfvesterled@gmail.com senest den 6. november. Gitte vil senere invitere udvalget til opstartsmøde.
I den forbindelse kan vi oplyse om, at vi arbejder på at få fældet de store træer i haven ved fælleshuset. De er delvist gået ud og på ingen måde en pryd - og de har gennem flere år givet anledning til
henvendelser fra kolonister, der har været bekymrede for om træerne ville kunne vælte i en storm. Det er foreningens ansvar, hvis nogle kommer til skade. Susanne V. Andersen har efter aftale med bestyrelsen forespurgt i en Facebook-gruppe
i Aabyhøj, om nogen er interesseret i at fælde træerne mod at overtage brændet.
Veje
Vejenes tilstand fylder stadig meget i vores haveforening – og har også gjort det på bestyrelsesmøderne.
Vi har nedsat et mindre ”vej-udvalg” bestående af Sus, Gitte og Jan, hvor Sus er tovholder på kontakten til entreprenører m.m. Udvalget har været i gang med at undersøge muligheden for en anden belægning der
er mere klimasikre i forhold til perioder med ekstrem regn, på vores “hovedveje”, Akelejevej, Begoniavej og Clematisvej. Der har været indhentet tilbud og holdt møder med forskellige entreprenører. Da der af en entreprenør
har været rejst tvivl om, hvad vi må gøre ved vejene, har vi rettet henvendelse til Aarhus Kommune med henblik på at få afklaret, hvilken belægning der kan bruges på vejene. Først derefter vil vi rette henvendelse
til entreprenører i en ny udbuds-runde.
Indtil vi får en mere permanent løsning med vores veje, er vi stadig nødt til at fylde huller. Der bliver bestilt mere grus – og vi håber her, at flere vil tage en
opgave til sig med opfyldning af huller gennem efteråret og vinteren.
Vi har alle et ansvar for at fylde huller ud for egen have, som det er nævnt i ordensreglernes punkt 17: ”Vejene skal renholdes, huller opfyldes
af hvert medlem til vejens midte” og i vedtægternes § 8.1: “Medlemmet har desuden pligt til at holde sin del af vejen udenfor egen have”.
Både Akelejevej, Begoniavej og Clematisvej er ekstra
belastet af trafik - da de jo er vores hovedveje til haveforeningen fra Åbyvej - og opfyldning af huller her, har derfor også været en del af fællesarbejde. Men det vil være godt, hvis alle haveejere holder øje med egne
veje hen over vinteren, og tager et ansvar for at fylde huller i vejen udenfor egen have.
Støj
På generalforsamlingen blev der vedtaget, at vi skal have udarbejdet nye retningslinjer for støj og musik i kolonihaverne.
Derfor tog bestyrelsen initiativ til afholdelse af et fyraftensmøde i teltet aftenen før sommerfesten. Der mødte 15 interesserede kolonister op. Alle deltog i snakken, og der blev lyttet intenst. Der var enighed om, at der gerne må
være støj på et begrænset niveau, hvis det sker i respekt og forståelse for naboer, men der skal dog være restriktioner eller forbud mod sound bokse o.l. Bestyrelsen er tovholder på at sammenfatte en tekst til ordensreglerne,
som vil blive stillet på næste generalforsamling. Har du input eller forslag til en tekst, er du velkommen til at sende den til haveforeningens mail: hfvesterled@gmail.com.
Seneste generalforsamling
Efter generalforsamlingen
skabte opslag på Facebook tvivl om generalforsamlingens forløb. Bestyrelsen tog derfor kontakt til Kolonihaveforbundets juridiske afdeling og sendte alt materiale, der har været sendt ud til alle medlemmer før og efter generalforsamlingen:
Indkaldelse med dagsorden, forretningsorden, indkomne forslag, vedtægter, beretning og referat. Juristerne i forbundet blev bedt om at gennemgå alt materialet og give os en tilbagemelding på, om generalforsamlingen forløb efter reglerne.
Tilbagemeldingen fra juristerne var, at generalforsamlingen blev afholdt efter gældende regler og vedtægter.
Opdatering af vedtægter
På generalforsamlingen blev det vedtaget, at ”få opdateret
vores nuværende vedtægter, så de er i overensstemmelse med Kolonihaveforbundets retningslinjer”. Som opfølgning på denne beslutning vil bestyrelsen indkalde til et fyraftensmøde i januar måned, hvor der vil
være mulighed for at komme med input og få en diskussion om mulige ændringsforslag. Bestyrelsen har nedsat et ”vedtægts-udvalg” bestående af Sus og Jan, der vil sikre processen.
Fyraftensmøde
til januar
Fyraftensmødet vil blive planlagt således, at der udover ”1. halvleg” med input til vedtægtsændringer, også vil være en ”2. halvleg” med en debat om generalforsamlingen.
Det vil ske under overskriften: ”Hvordan får vi den generalforsamling, som vi ønsker?”. Bestyrelsen er lydhør over for, om noget kan gøres bedre, eventuelt med opdatering af forretningsordenen for generalforsamling. Fyraftensmødet
vil have en varighed på et par timer, og vi håber, at det kan afholdes i sognegården i Åbyhøj.
Hække og ukrudt
Der er dog nogle opgaver bestyrelsen desværre ikke har nået
i år, blandt andet at gå havevandring i haveforeningen, hvor vi tjekker op på, om ordensreglernes bestemmelser om hækklipning og lugning af ukrudt bliver efterlevet. Vi håber, at de af jer der endnu ikke har nået at få
klippet hæk og fjernet ukrudtet i og under hække, vil få dette gjort inden vinteren for alvor banker på.
På bestyrelsens vegne
Jan